Aanpak

Als iedereen nu doet waar hij goed in is dan is de optelsom zoveel meer!

Ik geniet ervan als mensen dichter bij zichzelf komen en dat als het dan gaat borrelen er nieuwe energie ontstaat.

'Ik geloof niet in loze kreten, maar in bewijs. Een bewijs in het product of dienst. Een bewijs in de service die je daaromheen inricht. Een bewijs in hoe je het doet. Hierin moet alles met elkaar kloppen: mensen, structuren en systemen.'

Sparkling Survivor van Marianne Naerebout,

een van mijn favoriete kunstwerken.

Kerncompetenties

  • Snel tot de kern komen
  • Helicopter view
  • Verbinder: veel gevoel voor de organisatie als geheel
  • Open communicatie met alle betrokkenen
  • Open denken: Problemen vanuit verschillende kanten bekijken
  • Visualiseren
  • Doortastend 
  • Creatief met oog voor realiteit
  • Zowel oog voor detail en als overzicht
  • Gericht op concrete eerste stappen die genomen moeten worden

De rode draad

  • Klant centraal: in de huid van de klant kruipen. Wat is het probleem dat moet worden opgelost?
  • Waar ben ik als organisatie nu goed in? Als we het accent anders leggen, ontstaan er dan nieuwe mogelijkheden
  • Wat is de is de eerste concrete stap die we kunnen zetten?
  • Waarbij inhoud, vorm en technische mogelijkheden elkaar versterken.

Denkwijze

Als beelddenker probeer ik de werkelijkheid altijd in een plaatje te vatten. Dat maakt een situatie voor mij tastbaar en geeft me nieuwe denkrichtingen. In mijn hele loopbaan staan modellen dan ook centraal.  Ik schreef twee boekjes in de reeks marketing management modellen: 'De propositie'  en 'Marketing communicatie'. Hieronder vind je een paar van mijn favoriete modellen.

 

Daarnaast werk ik graag op een agile manier. Van grof naar fijn, kleine stappen met het doel voor ogen.


Modellen

Fundamentele integratie tussen klant en organisatie

Klanten zijn niet geïnteresseerd in producten of diensten als zodanig. Ze zijn geïnteresseerd in het resultaat: een probleemoplossing, een goed gevoel. De loyaliteit van klanten neemt toe naarmate ze meer en echt betrokken zijn bij het proces, dat tot het gewenste resultaat leidt.  Vaak betrekken organisaties klanten bij productontwikkeling. Maar klantparticipatie kan nog veel fundamenteler. Zo neemt bij Ikea de klant een deel van de montage voor haar rekening. Ik bekijk graag samen met jou hoe je jouw klanten nog steviger aan je kunt binden.

 

www.nwq.nl

Fases in vernieuwing

Dit boekje inspireert mij, omdat het klopt. Het is van Marinus Knoope. Inmiddels heb ik het al regelmatig aanbevolen en weggegeven. Het begint bij dromen, ergens naar toe willen. En als je erover praat komen er dingen op je af. Dat kost volharding en hard werken, maar uiteindelijk bereik je resultaat.

 

In mijn projecten helpt het mij om te weten in welke fase we zitten en welke competenties er in die fase nodig zijn.

Klantmotivaties als basis voor vernieuwing

Wat mensen drijft is een bron van inspiratie voor vernieuwing. Aan de hand van dit model heb ik onder andere nieuwe moeder-dochter-fietsconcepten voor Batavus helpen ontwikkelen. In het begin van mijn loopbaan werkte ik veel met Censydiam en nog altijd komt dit model vaak op tafel bij de ontwikkeling van nieuwe concepten.