Projecten
Bibliotheek Amstelland:
Manager educatie en Programmering, Manager Marketing en Communicatie
Bibliotheek Amstelland heeft vestigingen in Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer en Westwijk. Bij deze mooie organisatie heb ik eerst de rol van Manager Educatie en Programmering vervuld. Daarna ben ik doorgeschoven Manager Strategische Marketing en Communicatie. In deze rollen heb ik o.a. bijgedragen aan het certificeringstraject, samen met MT en RVT de Meerjarenvisie geschreven. Daarnaast ben ik kartrekker van de herinrichting van het Sales, plannings en facturerings- proces en hebben we samen met Probiblio een mooie stap gemaakt in de Leefstijl klant benadering met een geïntegreerd aanbod van collectie, educatie en programmering.
Vervolgens ben ik Manager Publieke Dienstverlening a.o. geworden. In deze tijdelijke rol is in een van de vestigingen de collectie anders ingericht en zetten we stappen in een soepele samenwerking tussen de verschillende afdelingen.
Bibliotheek Amstelland is een fijne, energie gevende opdrachtgever met bevlogen, positief gestemde mensen die samen veel voor elkaar krijgen.


Bestuurslid Edugis
Als Bestuurslid Edugis draag ik bij aan de verdere doorontwikkeling van Edugis met Marketing en communicatie als aandachtsgebied. Edugis maakt Gis data beschikbaar voor het onderwijs en ontwikkelt hiervoor lessen.
C0-Teach Informatica





Vo-scholen en -leerlingen staan te popelen om aan de slag te gaan met informatica, maar de vraag naar docenten is al jaren groter dan het aanbod. Gelukkig zit Nederland bomvol enthousiaste IT professionals. Binnen Co-Teach Informatica ontwikkelen zij projectonderwijs dat aansluit op hun expertise, samen met bevoegde leraren en vakdidactici.
Als consultant help ik de volgende stap naar de toekomst te zetten met de inrichting van de structuur en organisatie die daarbij nodig is. Aandachtsgebieden zijn:
- Strategische planvorming Co-Teach Informatica 2.0
- Verstevigen van het partnernetwerk
- Ontwikkeling van leskisten voor gastdocenten
Het mooie aan dit project is het enorme enthousiasme waarmee grote publieke en private organisaties de handen ineenslaan en samen een geheel nieuwe manier van leren ontwikkelen.
Vrije Universiteit Amsterdam
Voor de Vrije Universiteit heb ik in het voorjaar van 2022 een tweetal projecten gedaan: Docent Value Based Marketing en het begeleiden van een aantal Bachelor Scripties.
Het Business model Canvas gebruik ik al jaren en biedt mij altijd weer een heldere structuur bij de ontwikkeling van nieuwe business modellen. Ik vond het dan ook erg leuk om studenten hierin te begeleiden.
Ook het begeleiden van scripties was erg leuk en ook leerzaam. Hierbij werd ik uitgedaagd mijn kennis weer op te frissen.


NBD Biblion: Portfoliomanager Opleidingen



NBD Biblion had vanuit de markt het verzoek gekregen een opleiding te ontwikkelen rondom de klassieke Bibliotheekvaardgheden.
Mijn rol:
In mijn rol als Portfoliomanager had ik de rol van initiator en projectleider en heb ik onderzocht naar welke kennis er precies behoefte was, in welke vorm dit moest worden aangeboden en hoe dit gerealiseerd zou kunnen worden. Voor dit project heb ik o.a. opgeleverd:
- Opleidingsconcept
- Businessmodel met Business case
- Propositie
- Uitwerking van leerdoelen per doelgroep
- Inventarisatie van mogelijke platforms inclusief eisen aan het systeem.
- Samenstelling redactieraad en auteursteam
- Opzetten netwerk
Van Hall-Larenstein: Directeur Onderzoek
Voor Van Hall Larenstein was ik interim directeur Onderzoek. In deze rol stuurde ik de onderzoeksafdeling van Van Hall Larenstein Leeuwarden aan met ca 60 FTE. Deze afdeling bestond uit Lectoren, onderzoekers, Programmamanagers en ondersteunende diensten. Mijn rol was de voorbereiding van een reorganisatie waarbij Onderzoek en Onderwijs beter met elkaar gingen samenwerken en waarbij de aansturing logisch en doeltreffend was.
Het was een hele mooie opdracht waarbij ik veel geleerd heb over het werkterrein en alle mooie onderzoeksprojecten rondom o.a. Biodiversiteit, Klimaatadaptatie en Bodembeheer.

CROW: Opzet kennisnetwerk Strategisch Plan verkeersveiligheid

In opdracht van het ministerie I&W hebben SWOV en CROW opdracht gekregen om een kennisnetwerk op te richten rondom de implementatie van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Mijn opdracht was het vorm geven van het kennisnetwerk SPV met ontwikkeling van een huisstijl, opzetten van een community met alle marketing en communicatie die daarbij komt kijken. Ik mag samenwerken met bevlogen, kundige en inspirerende collega's die allemaal het doel hebben om Nederland een beetje veiliger te maken.
Wat: opzetten community en kennisnetwerk, ontwikkeling website.
Rol: Strategisch marketeer/communicatie
Vrije Universiteit: Onderzoek parttime Master of Science in Marketing

Parttime Master of Science in Marketing van de VU is een van de twee parttime Masteropleidingen opleidingen op universitair niveau in Marketing in Nederland. De VU heeft recent de voltijd opleiding met succes omgevormd en dit is nu een top-opleiding geworden. De vraag is om de inhoud, opzet en vorm geheel opnieuw te evalueren en om te vormen zodat deze weer helemaal aansluit op de wensen van de klant.
Wat?
- Kwalitatief onderzoek
Mijn Rol
- Onderzoeker
CROW: Herpositionering Educatie



Wat?
CROW is als kennisplatform één van de partijen die ervoor zorgt dat in Nederland de infrastructuur, de openbare ruimte en het verkeer en vervoer goed geregeld is. Rondom al deze regelgeving biedt CROW een uitgebreid cursuspakket aan. Dit cursuspakket dient vernieuwd te worden en weer helemaal aan te sluiten op de klantbehoefte.
Wat?
- Herpositionering CROW Educatie
- Marktonderzoek
- Vernieuwing van het aanbod: Blended learning
- Inrichten workflow rondom cursussen
- Verbetering vindbaarheid
Mijn rol
- Projectleiding
NT2+: Herziening van 3 methodes onder een nieuwe paraplu

Wat?
- 3 methodes NT2 van ThiemeMeulenhoff onder 1 nieuwe paraplu
- Grondige herziening boeken en online leerstof
- Ontwikkeling online leerplatform



Mijn rol
- Eindverantwoordelijk
- Aansturing content teams
- Business owner rol in agile ontwikkeling nieuw online leerplatform
- Marketing, sales, distributie
- Samenwerking met Enigmatry en Studio Fraaj

DC-online: Herpositionering en New Business

Wat?
Ars Scribendi heeft een schat aan content en wil daarvoor nieuwe afzetmarkten creëren.
Voor wie?
- Ars Scribendi
Mijn rol
- Ontwikkeling Business plan
- Identificeren nieuwe kansen
- Regie op uitvoering Business plan
- Nieuwe allianties aangaan
Mijn projecten voor ThiemeMeulenhoff
Got it

Wat?
Vanuit niets binnen een jaar een nieuw concept ontwikkelen, realiseren en implementeren voor de doorlopende leerlijnen Taal en Rekenen.
Mijn rol
- Eindverantwoordelijk
- Ontwikkelen businessplan
- Conceptontwikkeling
- Projectmanagement
- Marketing, sales
Resultaat
- 300.000 klanten
- Winnaar Ipon Award, Innovatie in het leren
- Nominatie NOT award
- Comenius Siegel
- Internationale interesse
- Presentatie op Global Education Partner Summit van Microsoft in Seattle.

Marten en Oopjen Magazine met Rijksmuseum
Wat?
Samen met het Rijksmuseum en Studio Fraaj hebben we ter ere van Rembrandts schilderijen van Marten en Oopjen een magazine ontwikkeld. Dit was voor alle kinderen uit groep 7 van de basisschool. De insteek was om een magazine te maken waarmee kinderen meer leerden over Marten en Oopjen en Rembrandt. De oplage was 450.000 exemplaren. Het project kreeg veel media-aandacht, onder andere bij DWDD.
Mijn Rol
Algehele coördinatie van de ontwikkeling en productie van het magazine.

Introductie van het magazine door Taco Dibbits, directeur Rijksmuseum
Blanco: Leren kijken en van kijken leren
Wat?
Het Rijksmuseum heeft een enorme collectie aan beelden en we bedachten samen met Rijksmuseum en Studio Fraaj een nieuwe manier om leerlingen hiervan te laten leren.
In plaats van beelden bij het verhaal werden de beelden zelf het verhaal. En door vervolgens goed te kijken leerden leerlingen op een hele andere manier: beeldleren.
Mijn rol
- Projectleiding
- Onderzoek: Paper prototype
- Applicatieontwikkeling




Skillzz: Talentenapp samen met MasterPeace

Wat?
Skillzz ontwikkelden we samen met Luminis en Masterpeace, een organisatie die op een bijzondere manier werkt aan vrede in de wereld.
Skillzz laat leeringen hun eigen talenten ontdekken om deze samen in de klas te bespreken en te bevestigen. Het nodigt uit tot een gesprek over thema’s die de docent belangrijk vindt. Skillzz is letterlijk een tool tegen pesten, die kinderen op een positieve manier verbindt. Immers wat aandacht krijgt groeit!
Mijn rol
- Conceptontwikkeling
- Applicatieontwikkeling
- Marktonderzoek
Marketeer



Bij deze projecten voor het voortgezet onderwijs had ik de rol van marketeer.
- Positionering
- Van 2 naar 1 merk
- Marketing en communicatie
- Marktonderzoek
- Docentenpanels